
ALP V TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED HC AK CIV-2011-404-3586 17 June 2011 

 

IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND 

AUCKLAND REGISTRY 

CIV-2011-404-3586 

 

 

UNDER The Judicature Amendment Act 1972 and 

Part 7 of the High Court Rules 

 

 

IN THE MATTER OF an application for Judicial Review 

 

 

BETWEEN KELVYN ALP 

Applicant 

 

AND TELEVISION NEW ZEALAND 

LIMITED 

Respondent 

 

 

Hearing: 17 June 2011 

 

Appearances: S M Kilian for the Applicant 

J E Hodder SC & H Wild for the  Respondent 

 

Judgment: 17 June 2011 

 

ORAL JUDGMENT OF PRIESTLEY J 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Counsel/Solicitors:  
S M Kilian, Kilian & Associates, Albany.  Email: s.kilian@kilianandassociates.com 
J E Hodder SC, Chapman Tripp, Wellington.  Email: info@chapmantripp.com 
H Wild,Television New Zealand, Auckland.  Email: helen.wild@tvnz.co.nz 
 
 
 



Introduction 

[1] I am giving this judgment orally.  Having heard submissions I have reached a 

clear view.  I am also mindful of the fact that the relief the applicant seeks has 

significance for recordings which the respondent TVNZ wishes to make in 

approximately four hours time. 

Relevant background 

[2] There is a large measure of common ground between the parties about the 

facts.  There is to be a by-election in the Te Tai Tokerau electorate on Saturday 25 

June 2011.  This by-election has been caused by the resignation from the current 

Parliament of Mr Hone Harawira who was, until his resignation, the electorate’s 

sitting Member of Parliament. 

[3] Mr Harawira announced his resignation on 11 May, effective on 20 May 

2011.  During the preceding weeks serious disagreements had arisen between Mr 

Harawira and the Maori Party, of which he was a member at the time of his re-

election in November 2008.  In the intervening period since his resignation Mr 

Harawira has formed his own political party, the Mana Party. 

[4] At the close of nominations for the by-election there were five candidates.  

One is of course Mr Harawira.  The second candidate,  Mr K Davis, is the selected 

candidate for the New Zealand Labour Party.  The third candidate, Mr S Tipene, is 

the selected candidate for the Maori Party.  The two other candidates are the 

applicant, whose party is OURNZ, and a Mr Herbert whose party is the Aoteoroa 

Legalise Cannabis Party. 

[5] The respondent is a public broadcaster, operating television channels in New 

Zealand which are free to air.  It has imposed on it a number of statutory obligations 

to which I shall shortly refer.  One of the current affairs programmes which TVNZ 

offers on its TV 1 channel is Marae Investigates.  This is described as a bilingual 

current affairs programme which focuses on Maori issues and events.  The 



programme receives direct public funding from Te Mangai Paho, which is the Maori 

broadcasting funding agency – a Crown entity. 

[6] The urgency over this application, and indeed what has triggered the 

applicant’s substantive claim, is a decision made by the respondent to film this 

evening for the Marae Investigates programme an interview with three of the Te Tai 

Tokerau by-election candidates, being Messrs Harawira, Davis, and Tipene.  For 

reasons which I shall shortly articulate, the respondent made the decision that it 

would not include in that programme either the applicant or Mr Herbert.  It is the 

respondent’s intention to broadcast that programme at its normal time, 10.00 am, on 

Sunday, 19 June.   

[7] The applicant is aggrieved by this decision and seeks redress. 

[8] Of some but not determinative relevance is the fact that currently the New 

Zealand Labour Party and the Maori Party are political parties registered under the 

relevant legislation with the Electoral Commission.  Registration of Mr Harawira’s 

Mana Party, if it is to be achieved, is still in train.  The applicant for his part has 

deposed that his organisation, OURNZ, currently has 200 members.  It is accepted 

that OURNZ, being a newly formed party, is not yet registered with the Electoral 

Commission.  But it is hoped registration will be achieved before the November 

2011 General Election.   

Relief sought 

[9] The applicant’s substantive claim is for judicial review under the relevant 

provisions of the Judicature Amendment Act 1972.  The pleadings specifically refer 

to a decision made by the respondent through Ms Raewyn Rasch (the producer of 

Marae Investigates), recorded in an email dated 8 June 2011.
1
  What the applicant 

seeks substantively on various grounds, which I need not list, is a declaration that the 

decision to exclude him from the by-election debate being mounted by Marae 

Investigates is invalid.  He also seeks orders setting that decision aside. 

                                                 
1
  The statement of claim incorrectly pleads the 8 June email with the date 9 June. 



[10] Importantly and significantly, so far as this Court’s discretion is concerned, 

the applicant seeks, on an urgent basis, a mandatory injunction to preserve the status 

quo.  Were the television programme to be filmed this evening and go to air on 

Sunday any judicial review rights which the applicant might have, were he to be 

successful in his substantive claim, would be hollow.  Thus the applicant is seeking 

an interlocutory or interim mandatory injunction.  The mandatory injunction sought 

is quite simply that he be included in the Te Tai Tokerau by-election candidates’ 

television debate, to which I have referred. 

Relevant evidence 

[11] A very brief chronology is necessary.  The pleaded decision which the 

applicant attacks is, as I have said, set out in an email sent by Ms Rasch on 9 June.  

Ms Rasch in her affidavit in opposition stresses that this was not a decision which 

was lightly reached.   

[12] Shortly after the nominations for the by-election closed off the decision was 

made to produce the programme.  Ms Rasch, although producer, consulted with other 

people.  One of the decisions to make was how many of the five candidates should 

participate in the candidates’ debate.  Ms Rasch says on oath, “careful thought” went 

into making this decision.  The criteria deployed were the current and historic 

representation of candidates and their parties in Parliament; the voting at the last 

General Election; the historic and current representation and standing of the five 

candidates in their communities; and also (importantly I suspect from the point of 

view of any television programme) the time available for broadcasting.  The 

available broadcasting slot is 29 minutes. 

[13] Having considered these criteria a decision was reached to include only the 

three candidates to whom I have referred. 

[14] The first shot fired by the applicant was to question this decision and to ask 

for his inclusion in the debate.  That request led to the email to which I have referred.  

Ms Rasch’s email to Mr Alp on 8 June reads as follows: 



Dear Kelvyn, 

Thank you for your detailed request.  Unfortunately it does not change our 

position regarding our Te Tai Tokerau Candidates Debate.  Please be aware 

we have not taken this decision lightly or arbitrarily.  Our responsibility is to 

provide current affairs with and from a Maori perspective.  The reason we 

have chosen the candidates we have is that they are either a sitting member 

of parliament or their Party is well established and in parliament.  All the 

candidates we have chosen are from the Te Tai Tokerau electorate and have 

represented their communities for a considerable time at various levels of 

local and national government. 

Given the short time available within our programme for the candidates we 

have decided our viewers are served best by hearing from the three most 

substantial candidates. 

I’m sure we are not the only avenue of publicity for you but thank you for 

your interest in our programme and wish you well with your campaign. 

Regards 

Raewyn Rasch 

[15] Faced with that approach the applicant involved his solicitor, who emailed a 

detailed letter to Ms Rasch at TVNZ on 15 June.  That letter contained rebuttal 

arguments and legal authorities.  The respondent too sought legal advice from the 

Wellington offices of Chapman Tripp.   

[16] By letter, to the applicant’s solicitors the same day, 15 June, Chapman Tripp 

advised that the respondent had “reconsidered its position and taken careful account 

of the matters referred to in [the applicant’s solicitor’s letter]”.   

[17] It is not necessary for me to set out the matters advanced by the applicant in 

full.  However, they included: 

 None of the candidates were currently Members of Parliament, other than Mr 

Davis.  (This is, with respect, a somewhat disingenuous ground as Mr 

Harawira was until his resignation a Member of Parliament and was seeking 

re-election.);   

 Only the Maori and Labour Parties were registered with the Electoral 

Commission; 



 It was wrong to assume that only three selected candidates were unconnected 

with relevant communities; 

 It was wrong to classify the two excluded candidates as not being 

“substantial”; and 

 As a public broadcaster, receiving state funds, there were arguably certain 

duties imposed on the respondent. 

[18] Chapman Tripp’s letter stated that, as part of a reconsideration process, the 

respondent had regard to factors which include available public polling; current and 

historic representation in Parliament; the voting at the last General Election; and 

again the available time for the broadcast. 

[19] The public polling reason advanced by Chapman Tripp does indeed include 

another ground.  I am satisfied that there was, albeit within a very short time frame, 

something in the nature of a reconsideration by the respondent as a result of the letter 

TVNZ had received from the solicitors.  The reference to public polling refers to a 

Maori Television Native Affairs programme, which went to air on 13 June.  That 

programme was based on a Baseline political poll which had asked 508 people of 

their voting intentions, the margin of error being plus or minus 4.5%.  The polling 

figures disclosed, as is now well in the public domain, a three horse race and a very 

narrow margin between the two currently leading candidates.  The polling figures for 

Messrs Harawira and Davis respectively were 41% and 40%.  Mr Tipene’s polling 

was 15%.  The recorded polling support for each of the two excluded candidates was 

1%. 

[20] Interestingly, and this is a matter on which Mr Kilian placed heavy weight, 

Ms Rasch was recently interviewed by New Zealand’s largest circulating newspaper, 

the New Zealand Herald.  Her interview appears in that paper’s online version 

yesterday, being posted at the early hour of 5.30 am.  In that online report Ms Rasch 

was asked questions, so it would seem, by a Herald reporter on the forthcoming 

Marae Investigates programme and Mr Alp’s non-involvement in it.  She is reported 

as having said that the respondent “had a responsibility to viewers to provide 



intelligent debate”;  she opined that (apparently being asked whether Mr Alp would 

fit the bill) she had “... looked at some of his comments – I cannot make head or tail 

of them”; she then went on to state that Mr Alp “was not from the electorate; was not 

Maori; was not on the Maori roll; and was not eligible for the Maori roll”. 

[21] In Mr Kilian’s submission these matters ventilated in the public domain, 

purportedly by Ms Rasch, have significance.  They contain factual errors, the first 

being that the applicant was not a Maori and was not eligible to be on the Maori roll.  

The applicant has filed an affidavit in which it would appear he can claim 

whakapapa, thus giving him Maori descent.  

[22] It is common ground that a candidate for any electorate does not have to 

reside in the electorate.  Nor is there any prohibition on someone enrolled on the 

General Roll standing in a Maori electorate and vice versa. 

[23] These comments by Ms Rasch are not, so far as the documents to which I 

have referred are concerned, relevant to the making of the decision.  Mr Kilian, 

however, submits that they were indeed relevant to the respondent’s decision and 

that, because he was not Maori, the applicant has been discriminated against in terms 

of his race.  Section 21(1)(f) of the Human Rights Act 1993 prohibits such 

discrimination.  There are also of course parallel provisions, so far as public bodies 

are concerned at least, in s 19 of the New Zealand Bill of Rights Act 1990. 

[24] Mr Hodder SC has raised whether in fact the pleadings correctly identify the 

relevant judicial review target.  The appropriate decision, if there was to be a review, 

was the reconsidered decision contained in the 15 June Chapman Tripp letter to 

which I have referred.  Mr Hodder may well be right but nothing, so far as my 

decision on the injunctive relief sought, hangs on that. 

Relevant statutory provisions 

[25] Counsel have relied on the provisions which attach to all public broadcasters 

contained in the Broadcasting Act 1989 and in particular on s 4(1)(d): 

 



4 Responsibility of broadcasters for programme standards 

(1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes 

and their presentation, standards that are consistent with –  

 … 

 (d) the principle that when controversial issues of public 

importance are discussed, reasonable efforts are made, or reasonable 

opportunities are given, to present significant points of view either in 

the same programme or in other programmes within the period of 

current interest; 

 … 

[26] I note that Mr Kilian also relies on subs (e), which refers to any approved 

code of broadcasting practice (being the Free-To Air Television Code of 

Broadcasting Practice).  I doubt whether that provision reinforces to any significant 

extent the applicant’s argument.  However, for the sake of completeness I set out the 

pleaded provision of the Code which is Standard 7: 

Broadcasters should not encourage discrimination against, or denigration of, 

any section of the community on accounts of ... race, ... culture or political 

belief. 

[27] It is important to appreciate that, unlike many broadcasters, the respondent is 

subject to its own specific Act of Parliament.  Of particular relevance here is 

s 12(2)(b)(i) of the Television New Zealand Act 2003 which provides: 

12 Functions and objectives of TVNZ 

... 

(2) In carrying out its functions, TVNZ’s principal objective is to give 

effect to its Charter (set out below) while maintaining its commercial 

performance: 

 ... 

 (b) In fulfilment of these objectives, TVNZ will –  

  (i) provide independent, comprehensive, impartial, and 

in-depth coverage and analysis of news and current affairs in 

New Zealand and throughout the world and of the activities 

of public and private institutions; 

  … 



That provision is also replicated in the respondent’s charter to which Part 2 of the 

Act refers. 

Submissions 

[28] I do not intend to set out the well-known provisions relating to injunctive 

relief on which counsel are agreed. 

[29] Similarly, I do not intend extensively to traverse fully counsel’s submissions 

which were focused and pertinent.  Expressing his submissions in terms of injunctive 

relief Mr Kilian submitted that, given the relevant legislation (supra [25]-[27]), there 

was indeed a serious question to be tried. 

[30] Additionally Mr Kilian submitted the applicant’s race or ethnic rights under 

s 19 of the New Zealand Bill of Rights Act and s 21 of the Human Rights Act had 

been infringed.  Mr Kilian placed heavy and understandable emphasis, particularly in 

terms of the balance of convenience component of the injunctive relief, on the fact 

that if the mandatory injunction was not granted, the opportunity for the applicant to 

present his views as a candidate in the by-election would be taken from him.  The 

debate on Sunday was effectively the last opportunity which the applicant would 

have as a candidate to promulgate his views to a wide audience.   

[31] Mr Kilian in his reply strengthened somewhat his reliance on the reported 

comments made by Ms Rasch to the New Zealand Herald.  In his submission, the 

decision made by the respondent was arbitrary and certainly, so far as the applicant 

was concerned, unfair.   

[32] Understandably too Mr Kilian relied, as a persuasive precedent, on the High 

Court judgment of Ronald Young J in, Dunne v Canwest TVworks Limited.
2
  That 

was a case where, with some reluctance, His Honour issued a mandatory injunction 

which had the effect of compelling a private television company (TV 3) to include in 

a leaders’ television debate the leaders of two minority parties, Messrs Dunne and 

                                                 
2
  Dunne v Canwest TVworks Limited [2005] NZAR 577 (HC). 



Anderton who were the then leaders of United Future and the Progressive Party 

respectively which parties were supporting the then Labour Government. 

[33] As Mr Hodder has submitted, there are a number of grounds on which Dunne 

can be distinguished, although the points of distinction are not conclusive.  

Applications of this type must ultimately depend on the surrounding circumstances 

and the evaluative exercise leading to the exercise of a judicial discretion.  Obvious 

distinguishing characteristics, however, are that the two applicants in the Dunne case 

were both Members of Parliament; were both leaders of a coalition party; and, 

interestingly, were polling, on the evidence, significant figures.  The United First 

polling figure was only 0.2% below the polling for the ACT Party whose leader was 

being included in the debate.  There was a clear degree of arbitrariness involved in 

selecting one party but not the other in that situation. 

[34] There was also force in Mr Hodder’s submission, as an extra distinguishing 

factor, that the provisions contained in Part 6 of the Broadcasting Act, which 

provisions impose a number of duties on broadcasters during an election period (all 

designed to provide balance and to inform the voting public), specifically exclude 

from their ambit by-elections (s 69A(1)). 

[35] Mr Kilian also emphasised that it might not be so much the applicant’s 

individual rights which were important in the general context of this proceeding (and 

the relevant statutory provisions).  It was more the right of the voting public in the Te 

Tai Tokerau electorate to be informed and to have an opportunity presented to them 

to see and hear all the candidates. 

[36] Mr Hodder’s submissions advanced a number of policy points.  He submitted 

that the respondent had the right to gather and present news in any manner it thought 

fit.  With reference to an Ontario Supreme Court decision Trieger v Canadian 

Broadcasting Corporation
3
 and the more recent House of Lords decision of  

                                                 
3
  Trieger v Canadian Broadcasting Corporation (1988) 54 DLR (4

th
) 143, at [8], [29]. 



R (Prolife Alliance) v British Broadcasting Corporation,
4
 there was no human right 

for anyone to use a television channel.   

[37] The Ontario decision, to which I have referred, casts a somewhat wider net, 

concerning the right with which the applicant in that case sought to interfere, namely 

the right of the public to hear the scheduled debate and the rights of other scheduled 

leaders to debate whom and what they wanted.  I expressly do not approve or follow 

that aspect of the Ontario decision.  However, I do consider the other limb of the 

dictum (at 151) that the media have a constitutional right to decide what they think is 

newsworthy without having newsworthiness dictated to them by a court has force.   

[38] Mr Hodder adopted extensively relevant dicta of Lang J in Mangu v 

Television New Zealand:
5
 

[20] The starting point in considering this issue is the nature of the relief 

sought by Ms Mangu.  On this point I accept Mr Akel’s submission that, no 

matter how it is expressed (or, as he put it, dressed up) Ms Mangu is asking 

the Court to review TVNZ’s fundamental constitutional right to gather and 

present news and current affairs in the manner it sees fit. 

... 

[23] The Court does, of course, have the power to intervene in 

circumstances where the interests of justice override the rights of the media 

to freedom of speech.  An example is where there is a significant risk that an 

accused person will not receive a fair trial if material is broadcast or 

published: See eg Burns v R [2002] 1 NZLR 387 (HC), 402 (CA).  In such 

cases the right of an accused person to receive a fair trial will override 

principles of freedom of expression and open justice.  Even then, however, 

the Court will adopt a cautious approach. 

... 

[43] The consistent reference in the above legislation to TVNZ’s editorial 

independence is, in my view, a strong indicator that its day to day 

operational decisions in these spheres, divorced as they are from political 

influence, should not readily be susceptible to judicial review.  It suggests 

that those matters are for it and it alone. 

... 

[48] The existence of a structured complaints and appeal process within 

the scheme of the Broadcasting Act 1989 is also, in my view, a further 

                                                 
4
  R (Prolife Alliance) v British Broadcasting Corporation [2004] 1 AC 185 (HL), at [8] per Lord 

Nicholls, at [55] – [59] per Lord Hoffman. 
5
  Mangu v Television New Zealand [2006] NZAR 299, (HC). 



indicator that, in relation to complaints in respect of programming standards 

and presentation, judicial review should not be available. 

 

Practical considerations 

[49] Finally, there is the difficulty of determining where to draw the line 

in individual cases if judicial review is available in respect of day to day 

programming and editorial decisions.  During the hearing Mr Illingworth 

submitted that the Court should interfere with TVNZ’s freedom of 

expression in exceptional cases and “where there is a compelling reason to 

do so”. 

[50] As the present case demonstrates, however, many litigants believe 

that they have an exceptional or compelling case.  Viewed objectively, 

however, the reality is often different. 

[51] I acknowledge that the Court is regularly asked to determine issues 

according to standards varying from “arguable” to “compelling”.  That is not 

the point.  The point is that it would be unfortunate if persons aggrieved by 

the manner in which broadcasters have performed their functions were 

readily able to resort to applications for judicial review.  It would be highly 

undesirable, in my view, for the Court to become a parallel arbiter of 

programming standards when a specialist body with expertise in that field 

already exists. 

... 

[66] If the Court is to interfere with the exercise of freedom of expression 

by the media, it should only do so where it is reasonably sure of the factual 

basis underpinning the application for restraint.  In the present case I do not 

consider that a sufficient factual basis has been made out. 

[39] Lang J at [32] also referred to the real contest, which was ironically in the Te 

Tai Tokerau, as being between two other candidates.  The applicant in the case before 

Lang J was also a candidate at a General Election.  Her grievance was that certain 

items relating to her had not appeared in a news programme. 

[40] The policy considerations articulated by Lang J are ones with which I 

respectfully agree and adopt.  In particular I note that Lang J adopted, at [49], the 

submission of counsel before him that, in this constitutionally fraught area, where 

courts are being invited to make orders which will impact on the media’s rights of 

freedom of expression and editorial independence, judicial intervention should be 

saved for “exceptional and compelling cases”.  Mr Hodder’s submission is of course 

that this case is neither exceptional nor a compelling one. 



[41] There is no evidence, in Mr Hodder’s submission, that an arbitrary decision 

has been made by the respondent here.  Nor in the context of a by-election, but 

particularly given the poll information to which I have referred, can it be asserted as 

it was in Dunne, that failure to include the applicant in the television programme 

would have an adverse or prejudicial effect on the applicant’s chance of being 

returned as the new Member of Parliament in the Te Tai Tokerau electorate. 

[42] Pithily Mr Hodder submitted that operational decisions of a broadcaster 

(which in the context he was using those words included editorial decisions), did not 

change merely because a by-election was involved. 

[43] Referring to his written submissions Mr Hodder stated that the central issue 

in this case was whether there was any legal authority requiring “every candidate, 

however unknown, to participate in every televised debate”.  Counsel submitted that 

the relief being sought by the applicant effectively would require that if granted. 

Result 

[44] The statutory obligations which are laid on the respondent as a public 

broadcaster are obligations which bind it.  Those obligations must of course be 

considered in a current affairs programme of the type which Marae Investigates 

clearly is.  I am particularly mindful of the s 12(2)(b)(i) obligation imposed on the 

respondent to provide both independent, comprehensive and impartial coverage of 

current affairs.  The Te Tai Tokerau by-election has political and public ramifications 

far beyond the electoral boundaries.  The Mana Party candidate is colourful, has a 

public profile, and evokes strong responses.  There is, I apprehend, considerable 

interest as to whether or not he will be re-elected.  The poll to which I have referred 

has also generated a degree of interest and comment amongst political 

commentators. 

[45] Against that backdrop, the statutory obligations of the respondent assume 

contextual significance.  Although Mr Kilian suggested that the respondent had 

reached its decision in some way other than being “independent” there is absolutely 

no evidence for that assertion and I reject it.  Nor am I prepared to hold, in the 



context of this case, that the respondent’s decision not to include the applicant in its 

programme runs counter to its statutory duty to be impartial. 

[46] The only limb of s 12(2)(b)(i), which is relevant in my view, is whether the 

decision made by the respondent to exclude two of the five candidates will somehow 

result in the programme not being “comprehensive”.  I think it would be wrong and 

misleading to suggest that, on a programme-by-programme basis, a producer has to 

take a step back and look at all the criteria listed in the subsection with which I am 

dealing.  Obviously that should take place in a general way.  But given in particular 

the comments made by Lang J and also the comments to which I have referred in the 

House of Lords and Ontario Supreme Court decisions, I do not regard it as being a 

strong argument that, in this by-election context, the exclusion of two candidates 

somehow results in the forthcoming Marae Investigates programme not being 

“comprehensive”.   

[47] The decision which was made by Ms Rasch and those with whom she 

consulted took aboard a number of considerations.  None of those considerations 

strike me as being irrelevant or, from the applicant’s point of view, unfair.   

[48] Given that the real “contest” is, on polling figures, between Messrs Harawira 

and Davis, I do not consider that in deciding to exclude the two lower polling 

candidates, who I think can fairly be regarded as single issue candidates or certainly 

candidates not representing the larger policy considerations and platforms available 

to the Maori, Labour, and Mana Parties, the decision is amendable to judicial review 

(whether it be the decision made on 8 June or 15 June).  

[49] On the issue of whether the facts before me render this case “exceptional and 

compelling” (supra [40]) I do not consider that threshold has been crossed.  The 

threshold, of course, is contextual.  In this delicate area where public and private 

rights need to be balanced against statutory obligations, I think it would be unwise to 

articulate a standard threshold test.  That was not what Lang J was doing in [49] of 

Mangu.  The expression, in my view, is a salutary reminder that care is needed and 

that, as is often the case, context is critical. 



[50] In my judgment the application for an interim injunction falls at the first 

fence.  There is not a serious issue to be tried.  Even if I were to be wrong on that, in 

the exercise of my discretion, given the delicate constitutional area in which the 

applicant seeks interim injunctive relief, I would, as a matter of my discretion, 

decline the injunction in any event. 

[51] For those reasons therefore the application for an interlocutory injunction is 

refused. 

Costs 

[52] Counsel have understandably not been able to turn their minds to the issue of 

costs.  I urge them to see whether they can resolve costs on an inter partes basis 

without the need to resort to this Court.  If costs cannot be agreed leave is given to 

the respondent, who is prima facie entitled to costs, to file a memorandum within 15 

working days with a memorandum in reply 10 working days thereafter. 

Next event 

[53] Although this interlocutory judgment probably determines the substantive 

proceeding, for case management purposes I direct the file is to be listed in the Duty 

Judge List on Thursday 30 June 2011 for mention only.  If a notice of discontinuance 

is filed before that date, the mentions hearing is to be vacated and counsel’s 

appearances are excused. 

 

 

     .......................................… 

       Priestley J 

 


